Kettingredding
Het redden met kettingen is een van de oudste methoden die wij kennen binnen de technische hulpverlening, bij ongevallen op de weg. Zelfs in de KR 7begindagen van technische reddingsoperaties met hydraulische redgereedschappen werden mensen die vastzaten of opgesloten met kettingen bevrijd. Door het steeds krachtiger worden van de redgereedschappen werd dit echter minder belangrijk.

De Zweedse brandweerman Jimmy Saftstromm ontwikkelde rond de millenniumwisseling een nieuwe kijk op het redden met kettingen. Hij verbeterde de oud en bekende OSLO-methode. In deze methode werd een van de kettingen aan het stuur vastgemaakt. Door constructieverandering van het stuur, dat nu verstelbaar is, was dit niet meer verantwoord. Tijdens het trekken werd het stuur losgetrokken en schoot weg. Jimmy gebruikte de A- en C -stijlen als vast punt. Deze nieuwe kijk gaf het redden met kettingen opnieuw een tijdsvoordeel ten opzichte van het gebruik van hydraulische cilinders. De testen door de Zweedse brandweer, in samenwerking met de ambulancediensten, lieten zien, dat kettingredding meer dan 15% sneller was dan de hydraulische methode. Dit wil niet zeggen, dat we onze redgereedschappen niet meer nodig hebben. Samen met de kettingen is er een methode ontstaan, die in sommige gevallen een uitkomst kan bieden voor een snelle bevrijding.
Deze manier van werken is toepasbaar bij zowel personenvoertuigen als vrachtwagensRKR 9.

Wat is er nodig om deze methode goed te kunnen uitvoeren?
Allereerst is het een vereiste, dat de juiste type kettingen worden gebruikt. Daarnaast moet het personeel goed geschoold zijn om deze methode uit te kunnen voeren.

Weber Rescue heeft deze methode in 2014 voor het eerst getoond op de Rescue Days.
In 2013 heb ik, via Weber, een instructie gevolgd van Jimmy Saftstromn en Martin Fuchs op het gebied van het redden met kettingen. In deze 2-daagse instructie hebben we verschillende opties behandeld voor frontale- en zijwaartse aanrijdingen. Vanaf 2014 tot op heden hou ik me, als instructeur en begeleider, bezig met de ontwikkeling van deze redmethode.

Rifra Instructions biedt voor deze methode een theoretisch en praktische cursus aan.

In de Theorie wordt door middel van video en foto’s getoond, hoe met deze methode wordt omgegaan.
Het praktische deel zal hoofdzakelijk bestaan uit het oefenen in het snel en efficiënt inzetten van kettingen en gereedschappen. Alle nodige vaardigheden komen in deze cursus uitgebreid aan bod.
Om het effect van deze manier van redden te laten zien en ervaren, moeten de voertuigen gedeformeerd zijn.


fotoalbum Kettingredding

Cursusinformatie

Rifra Instruction en Weber Rescue

weber rescue rifra instructions links

Een gouden combinatie


Lees verder weber test

Contact informatie

Ons adres:
Toscalaan 32
3438 CW Nieuwegein
U kunt ons bereiken via:
Tel: +31 (0)6 51 82 62 09
of via het contactformulier
knowledge is only powerfull when you share it

Laatste Fotoalbums

Crash container Weber Rescue

Crash container Weber Rescue Crash container Weber Rescue Crash container Weber Rescue Crash container Weber Rescue

HV zwaar Brandweer Olst

HV zwaar Brandweer Olst HV zwaar Brandweer Olst HV zwaar Brandweer Olst HV zwaar Brandweer Olst

Over Rifra Instructions

Rifra Instructions is vanaf 2007 actief op het gebied van de technische hulpverlening bij ongevallen met voertuigen.

Ons bedrijf werkt vanuit Nieuwegein door heel Nederland en daar buiten, als het gaat om scholing van onder andere brandweerpersoneel. Rifra Instructions staat onder leiding van Frans van Maurik. Vanaf 1986 is Frans van Maurik werkzaam bij de Brandweer Utrecht, nu Veiligheidsregio Utrecht.


2020 over rifra 

S5 Box

Login

Register

You need to enable user registration from User Manager/Options in the backend of Joomla before this module will activate.