Vrachtwagens zijn gewoonweg niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Door vraag en aanbod zijn er steeds meer vrachtwagens onderweg van A naar B.
Regelmatig vindt er een ongeval plaats, waarbij een vrachtwagen betrokken is. Van de Brandweer wordt dan een efficiënt en snel optreden gevraagd.De ongevallen, waarbij de chauffeur bekneld zit in zijn cabine, zijn meestal ongevallen, die wij betitelen als een Hoog Energetisch Trauma (HET). Snel handelen is dus een noodzaak.
Net als bij personenauto-industrie zijn er ook bij vrachtwagens constructieveranderingen doorgevoerd. Deze veranderingen zijn vooral terug te zien bij het vervaardigen van de cabine.
Vanuit ongevallen wordt steeds weer gekeken, hoe de cabine veiliger gemaakt kan worden voor chauffeur en bijrijder.
Deze veranderingen vragen om een andere kijk op de technische hulpverlening bij vrachtwagens.
Rifra-instructions heeft zich verdiept in bovenstaand probleem. Zij biedt een cursus aan, die bestaat uit een deel Theorie en een deel Praktijk. In de Theorie wordt er gekeken naar de constructie van de vrachtwagen met cabine. Zij laat door middel van video en foto zien, hoe men gebruik kan maken van bepaalde onderdelen van de vrachtwagen om tot een snelle bevrijding van inzittenden te komen.
Bij het praktisch oefenen maakt Rifra gebruik van een eigen container met daarin een chassis van een vrachtwagen. Hierop kunnen 2 cabines geplaatst worden, zodat er met een groep van maximaal 20 personen geoefend kan worden. Rifra komt met deze container op de gewenste locatie, zelfs op de eigen oefenavond. Er wordt intensief ingezet op stabilisatieoefeningen en knip- en spreidtechnieken, met doel het zo realistisch mogelijk nabootsen van een ongeval.
Indien gewenst kan Rifra helpen met het aankopen en afleveren van cabines op locatie, dankzij goede afspraken met de leverancier.
Met Dank aan Miché Media krijgen we een indruk hoe zo'n instructie kan verlopen.
Bekijk de video op Youtube