De moderne personenvoertuigen zijn dusdanig veranderd in de constructie, dat het daadwerkelijk klemzitten van personen minder vaak voorkomt, dan bij voertuigen uit de jaren 90 of daarvoor. Met een vergelijking van de Crashtesten van toen en nu is gebleken, dat de voertuigen sterker en harder zijn geworden. Deze constructieverandering vraagt van de Brandweer een ander kijk op de hulpverlening
Ook de vraag aan de Brandweer om bij een ongeval te assisteren is minder geworden. Het huidige beleid van de Ambulancedienst is namelijk zo, dat wanneer personen zelf uit kunnen stappen, dit ook mogen doen. Alleen als er een duidelijke indicatie is, dat er rug- en /of nekletsel te verwachten is, zal de ambulancezorg anders zijn en zal de Brandweer worden op geroepen om hulp te bieden.
Dat de voertuigen sterker en harder zijn geworden, wil niet zeggen, dat de kans op (inwendig) letsel is afgenomen. Juist hierdoor verstaat een vertekend beeld: daar waar de krachten voorheen door het voertuig werden opgenomen, worden deze krachten nu doorgeleid naar de zwakste schakel: de Mens.
Zo kan het vóórkomen, dat het slachtoffer zwaar letsel heeft en direct uit het voertuig verwijderd moet worden. De Brandweer zal dan snel en efficiënt moeten optreden om het voertuig te openen en de ambulancedienst kundig terzijde te staan.
Rifra-Instructions biedt hiervoor een instructie aan, die bestaat uit een deel Theorie en Praktijk.
In de Theorie wordt door middel van video en foto getoond, hoe de voertuigen veranderd zijn. Ook laat Rifra met behulp van video's zien, wat er bedoeld wordt met "efficiënt redden".
Het praktische deel zal hoofdzakelijk bestaan uit het oefenen in het snel en efficiënt inzetten van gereedschappen. Alle nodige vaardigheden komen in deze cursus uitgebreid aan bod.