Nieuws
Hurtigfrigjøring, Kettenrettung, Chain Rescue of gewoon het werken met en bevrijden met kettingen. In een aantal eerdere artikelen heb ik ook geschreven over het gebruik WT 1 1
van kettingen als inzetmiddel bij verkeersongevallen om op een snelle manier mensen te bevrijden. Het ging toen voornamelijk over het toepassen van deze methode bij personenvoertuigen. In de laatste maanden heb ik samen met een collega van de Brandweer Wuppertal gekeken of deze manier van werken ook toepasbaar zou zijn bij vrachtwagens. In Skandinavie is het een veel gebruikte methode. We hadden al wat testen gedaan en deze waren positief

Ondanks dat deze werkwijze ook in Duitsland nog in de kinderschoenen staat, heeft hij met zijn collega's de methode ook in de praktijk gebruikt.
Het leverde een verrassend 
resultaat op.
 
Doordat de media en de vakbladen over dit item is gaan schrijven is er bij de Brandweer in Duitsland erg veel interesse gewekt. We zien steeds meer aanvragen komen om bij een van de oefeningen aanwezig te mogen zijn. Belangrijk bij deze instructies is dat het voertuig realistisch is gedeformeerd.
Het deformeren van een vrachtwagencabine is niet eenvoudig.
VU Lkw A 46 04

Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, wat vindt Brandweer Nederland van deze methode. Nu is dat in eerste instantie lastig om daar een oordeel over te geven,
want je hebt het nog niet kunnen ervaren.
Op de facebookpagina van Rifra-Instructions vindt je enkele video's die met dit item hebben te maken.
Laat mij weten wat er van gevonden wordt via mijn facebookpagina of schrijf mij een E-mail.

Foto Album Wuppertal
De vakantie is weer voorbij en er staan weer nieuwe uitdagingen te wachten. Kort voor de vakantie heb ik nog een instructie vrachtwagens verzorgd in Mönchengladbach, Duitsland. Een collega van het Weber Recue Team had mij benaderd of het mogelijk was deze in structie te verzorgen.
Het is in Duitsland niet gemakkelijk om aan cabines te komen voor oefendoeleinden en met wat beschikbaar komt is niet te gebruiken voor een gedegen instructie. We hebben er voor gekozen om vier cabines naar Duitsland te transporteren.
IMG 20170612
Op 21 juni ben ik afgereisd naar de Feuerwehrwache 2 in Mönchengladbach. s Middags hebben we daar de theorie gedaan en de volgende dag de praktijk.
Op het terrein van de THW, Technisches Hilfswerk, heeft de brandweer de cabines opgebouwd. Een mooie locatie om realistisch te kunnen oefenen.
De aanwezige personen waren allemaal instructeurs, die enigzins bekend zijn met het thema: "Patientengerechte Technische Rettung nach LKW-Unfällen".

IMG 2073
Laat het duidelijk zijn, dat de realiteit van een vrachtwagenongeval niet of nauwelijks is na te bootsen in een oefening. De cabines zijn niet gedeformeerd en ook al zou dit zo zijn, blijft het lastig om dit doel te behalen. Er spelen heel veel factoren mee. Zo kan het zijn, dat de cabine volledig los op het chassis staat of dat er via de zijkanten van de cabine geen mogelijkheid is om binnen te komen, kortom allemaal zaken die van belang zijn. Het is de bedoeling om de gedeformeerde cabine, zoals in de werkelijkheid is, met behulp van de ram en spreider terug te drukken in zijn eigen vorm en daar waar spanning optreedt in het materiaal, moet geknipt worden, niet eerder. Als er nog meer ruimte nodig is, zijn er meerdere mogelijkheden.

In de Duitse leerboeken staat geschreven, dat de cabinebodem ingeknipt dient te worden. Vervolgens wordt de A-stijl bovenin door geknipt en wordt de stijl naar voren gedrukt met de ram. Het nadeel van deze werkwijze is, dat een gedeelte van de bodemplaat meebuigt naarstructuur bodem LKW voren. Deze manier van werken was bij alle instructeurs bekend.

Door veranderingen in de constructie van de cabine is deze manier niet meer mogelijk bij nieuwe cabines. Volgens fabrieksinformatie van o.a. Mercedes Bens vrachtwagens moet de A-stijl zowel boven- als onderin geknipt worden.
Dit is een werkwijze, die Rifra Instructions al geruime tijd instrueert op basis van ervaringen met verschillende cabines van verschillende automerken.
Voor de Duitse collega's was dit een nieuwe ervaring. We hebben die dag twee cabines volledig kortgeknipt en verschillende manieren de revue laten passeren om een verongelukte chauffeur uit zijn cabine te halen. De instructeurs gaan met deze kennis en manier van werken de collega's van brandweer Mönchengladbach zelf bijscholen.
In het fotoalbum zijn meer foto's te zien van deze training.

Foto Album Mönchengladbach


rifra en weber rescue
Rescue days pagina

Al geruime tijd, voordat ik met Rifra-Instructions ben gestart, ben ik 2003 in contact gekomen met Weber Rescue Systems uit Duitsland. Jaarlijks organiseren zij de Rescue days. Een evenement dat door deelnemers vanuit de hele wereld wordt bezocht. In 2003 en 2004 ben ik zelf deelnemer geweest. Vanaf dat moment tot aan 2009 heb ik mij bezig kunnen houden met het begeleiden van de Nederlandse deelnemers, die vertrokken naar Duitsland om deel te nemen. In 2009 ben ik begonnen als instructeur voor Weber Rescue Sytems. Ik ben gestart op het station "Auto op Barrière", een station waar ik op de dag van vandaag nog steeds een invulling aan geef. Naast dit station doe ik sinds een jaar of drie ook de "Kettingredding", een redmethode uit Scandinavië. Een goed alternatief voor als er niet met bestaande redgereedschappen gewerkt kan worden.
Inmiddels vinden deze Rescue Days nu ook wereldwijd plaats.

Weber Rescue Systems biedt mij ook de mogelijkheid om bij te blijven op het gebied van de Technische Hulpverlening. Menig maal per jaar reis ik af naar Duitsland om daar een bijscholing te volgen. Deze vinden plaats bij de wel bekende autofabrikanten in Duitsland, Mercedes Benz, Opel, Audi Porsche en Volkswagen. Hier zie ik hoe de materialen bij deze auto's veranderen en hoe zij reageren op de redgereedschappen. Ik krijg ook de gelegenheid om de bekende inzettechnieken uit te oefenen op deze nieuwe auto's. De veranderingen van de materialen en constructies laten toe of deze wel of niet werken en of dat er aanpassingen vereist zijn om zo toch je doel te halen.

Naast alle veranderingen in de auto-industrie krijg ik ook de veranderingen mee op het gebied van de redgereedschappen.
Door deze samenwerking is er een groot netwerk ontstaan met andere instructeurs die ook invulling geven op de Rescue Days. Menig maal heb ik met deze instructeurs contact om de veranderingen in de Hulpverlening te bespreken.  

   

nieuwe generatie accu gereedschappen


Nieuwe Generatie Accu-redgereedschappen.

Bekijk de video op Youtube


Cursusinformatie

Rifra Instruction en Weber Rescue

weber rescue rifra instructions links

Een gouden combinatie


Lees verder weber test

Contact informatie

Ons adres:
Toscalaan 32
3438 CW Nieuwegein
U kunt ons bereiken via:
Tel: +31 (0)6 51 82 62 09
of via het contactformulier
knowledge is only powerfull when you share it

Laatste Fotoalbums

Rescue Days 2019 Nagaoka Japan

Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan

Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A.

Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A.

Over Rifra Instructions

Rifra Instructions is vanaf 2007 actief op het gebied van de technische hulpverlening bij ongevallen met voertuigen.

Ons bedrijf werkt vanuit Nieuwegein door heel Nederland en daar buiten, als het gaat om scholing van onder andere brandweerpersoneel. Rifra Instructions staat onder leiding van Frans van Maurik. Vanaf 1986 is Frans van Maurik werkzaam bij de Brandweer Utrecht, nu Veiligheidsregio Utrecht.


2020 over rifra 

S5 Box

Login

Register

You need to enable user registration from User Manager/Options in the backend of Joomla before this module will activate.