De vakantie is weer voorbij en er staan weer nieuwe uitdagingen te wachten. Kort voor de vakantie heb ik nog een instructie vrachtwagens verzorgd in Mönchengladbach, Duitsland. Een collega van het Weber Recue Team had mij benaderd of het mogelijk was deze in structie te verzorgen.
Het is in Duitsland niet gemakkelijk om aan cabines te komen voor oefendoeleinden en met wat beschikbaar komt is niet te gebruiken voor een gedegen instructie. We hebben er voor gekozen om vier cabines naar Duitsland te transporteren.

Op 21 juni ben ik afgereisd naar de Feuerwehrwache 2 in Mönchengladbach. s Middags hebben we daar de theorie gedaan en de volgende dag de praktijk.
Op het terrein van de THW, Technisches Hilfswerk, heeft de brandweer de cabines opgebouwd. Een mooie locatie om realistisch te kunnen oefenen.
De aanwezige personen waren allemaal instructeurs, die enigzins bekend zijn met het thema: "Patientengerechte Technische Rettung nach LKW-Unfällen".
Laat het duidelijk zijn, dat de realiteit van een vrachtwagenongeval niet of nauwelijks is na te bootsen in een oefening. De cabines zijn niet gedeformeerd en ook al zou dit zo zijn, blijft het lastig om dit doel te behalen. Er spelen heel veel factoren mee. Zo kan het zijn, dat de cabine volledig los op het chassis staat of dat er via de zijkanten van de cabine geen mogelijkheid is om binnen te komen, kortom allemaal zaken die van belang zijn. Het is de bedoeling om de gedeformeerde cabine, zoals in de werkelijkheid is, met behulp van de ram en spreider terug te drukken in zijn eigen vorm en daar waar spanning optreedt in het materiaal, moet geknipt worden, niet eerder. Als er nog meer ruimte nodig is, zijn er meerdere mogelijkheden.
In de Duitse leerboeken staat geschreven, dat de cabinebodem ingeknipt dient te worden. Vervolgens wordt de A-stijl bovenin door geknipt en wordt de stijl naar voren gedrukt met de ram. Het nadeel van deze werkwijze is, dat een gedeelte van de bodemplaat meebuigt naar

voren. Deze manier van werken was bij alle instructeurs bekend.
Door veranderingen in de constructie van de cabine is deze manier niet meer mogelijk bij nieuwe cabines. Volgens fabrieksinformatie van o.a. Mercedes Bens vrachtwagens moet de A-stijl zowel boven- als onderin geknipt worden.
Dit is een werkwijze, die Rifra Instructions al geruime tijd instrueert op basis van ervaringen met verschillende cabines van verschillende automerken.
Voor de Duitse collega's was dit een nieuwe ervaring. We hebben die dag twee cabines volledig kortgeknipt en verschillende manieren de revue laten passeren om een verongelukte chauffeur uit zijn cabine te halen. De instructeurs gaan met deze kennis en manier van werken de collega's van brandweer Mönchengladbach zelf bijscholen.
In het fotoalbum zijn meer foto's te zien van deze training.
Foto Album Mönchengladbach