Nieuws
A 1 begin foto

Van 17 tot 20 oktober 2019 vond het grootste trainingsevenement voor technische assistentie ter wereld plaats op het TCRH Training Center RETTEN & HELFEN in Mosbach, Duitsland.
Meer dan 80 internationale trainers van WEBER RESCUE SYSTEMS hebben in de vier dagen van het evenement ongeveer 600 deelnemers van over de hele wereld opgeleid.
Het is voor mij alweer de 10e keer, dat ik optreed als instructeur voor Weber Rescue
In die 10 keer is er veel verandert. In het begin had elke station 2 pits en deden we er drie dagen over. Door de inschrijvingen, die steeds meer en meer werden is er toen besloten om het station uit te breiden naar 3 pits, A-B-en C.
De Rescue Days bleven maar groeien en daarom is besloten om geen 3 dagen te draaien, maar 4.
Dit alles om aan de toename van deelnemers te kunnen voldoen. Dit houdt ook in, dat er iets van de organisatie gevraagd werd. Voor bijna elk station zijn dan ongeveer 48 schrootvoertuigen nodig, om nog maar niet te praten over het aantal nieuwe voertuigen, dat er nodig is en het aantal vrachtwagencabine’s; dit is Duitsland een mega klus. Cabine’s zijn niet eenvoudig te verkrijgen in Duitsland.
De laatste 3 jaar houd ik mij als stationleider bezig met het thema “Kettenrettung” Zorg voor de afstemming met de instructeurs en wat er gedaan gaat worden. Zo wordt op elke pit hetzelfde geïnstrueerd. Helaas heeft deze manier van redden nog geen bekendheid in Nederland. Ik denk, dat het een goed alternatief is en een verbreding geeft van de mogelijkheden om op te kunnen treden bij verkeersongevallen voor zowel personenvoertuigen als vrachtwagens.

nieuwspagina Rescue Days 2019
Fotoalbum:Rescue Days Duitsland 2019



Bekijk de video op Youtube

nieuwspagina LKW BlingenBrandweermannen van de Veiligheidsregio Utrecht waren eerder dit jaar in Böblingen om daar onder andere hagelnieuwe Porsches open te knippen, iets dat in Nederland nauwelijks mogelijk is. Als dank voor die mogelijkheid haalde Van Maurik elf Duitse brandweerlieden naar Nederland om hier met vrachtauto’s te oefenen.
Het korps Böblingen bestaat uit 150 vrijwilligers en zo’n 18 beroepskrachten. De kazerne telt meer dan 16 voertuigen en het korps rukt ruim 850 keer per jaar uit.

Hier in Nederland werden de Duitse gasten ontvangen op de kazerne in Harmelen waar 2 voertuigen uitrukken en de oefening vond zaterdag plaats op een particulier bedrijventerrein van De Greef Coatings in Breukelen omdat de Veiligheidsregio Utrecht geen andere locatie ter beschikking had. De Duitsers waren ondanks die grote verschillen zeer te spreken over de oefenmogelijkheid. ,,In Duitsland verkopen wij alle vrachtauto’s aan het buitenland. Als brandweer is er geen mogelijkheid te oefenen met die voertuigen. Dit is voor ons dus uniek.”

Niet alleen voor de Duitse brandweerlieden was de uitwisseling interessant. Ook voor de Nederlandse instructeurs was het een waardevolle dag. ,,Het is bijzonder om te zien hoe zij zonder problemen met elf mensen aan één vrachtauto kunnen werken en zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Ze zijn daar gewend om in grote teams uit te rukken. En zij zijn ook handig met het werken met kettingen. In Nederland halen ze die weer van de brandweerauto’s omdat de meeste brandweermensen geen idee hebben wat je ermee kunt doen. Het is op zo’n dag als vandaag weer goed om te zien wat je wel allemaal kunt doen met je gereedschappen”, zei collega-instructeur Jan Nieuwenhuizen.

De pittige oefendag, met dank aan de hoge temperaturen, werd onderbroken door een kop koffie met Hollandse tompouces en een lunch bij Seval E Cargo. Daarna werd in een moordend tempo de tweede vrachtautocabine gepeld en geknipt. Na een nabespreking was het tijd voor het uitreiken van een certificaat. De uitnodiging retour kwam ook meteen: . ,,Volgend jaar regelen wij graag Mercedessen voor jullie om mee te oefenen.”

 Fotoalbum: Duitse Brandweer volgt specialetraining in Nederland

Tekst: Linda Blok / TekstBlok
Foto’s: Bastiaan Miché/Regio 14.NL


Bekijk de video op Youtube
Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets heb geplaatst op de nieuwssite van mijn Website. Dit komt omdat ik de laatste tijd veel op Facebook schrijf of post. In September heb ik het geluk gehad dat ik een van de uitverkorene was, die voor de firma Weber mocht af reizen naar Chapecó in Brazilië.vertrek Amsterdam
Mijn reis begon in Amsterdam, vandaar naar Lissabon waar ik drie andere collega’s trof en met hun de plas ben overgestoken naar Sao Paulo. Vanaf dit vliegveld door naar Chapecó. Een lange reis maar zeker de moeite waard. In Brazilië is voor de 5e keer de Rescue Days georganiseerd door de Dealer van Weber Rescue Systems. Het was wel voor de eerste keer, dat er instructeurs van buiten Brazilië werden ingevlogen. De structuur van de brandweer daar is militaristisch ingericht.

Net als de Rescue Days in Duitsland waren er verschillende pits ingericht. Ik kreeg, samen met Kapitein Muniz van de brandweer in Sao Paulo, de pit “Nieuwe Voertuigen Techniek. Kapitein Muniz heeft het theoretische gedeelte voor zijn rekening genomen en samen hebben we de praktijk gedaan. In de theorie is alles verteld over de constructies van verschillende voertuigen en heeft hij de App gelanceerd waarmee eenvoudig de technische gegevens, zoals wij kennen met het Crash Recovery System, opgevraagd konden worden over het desbetreffende voertuig. Ook het E-Call systeem is aan de orde gekomen. E-call is een systeem dat, via een wifi-verbinding, contact zoekt IMG 20180804 WA0009met een Callcentrum, wat een meldkamer van de brandweer kan zijn. Ook kan op een nauwkeurigheid van enkele meters het voertuig gelokaliseerd worden. waardoor de juiste eenheden naar de plek van het ongeval gestuurd kunnen worden.
In de praktijk hebben we de App toegepast. Met behulp van aantekeningen op het voertuig hebben we vastgesteld, waar we rekening mee moesten houden.

Overal ter wereld worden mensen anders opgeleid. Het is daarom interessant om te kijken hoe dit is gebeurd en waar we op in kunnen spelen.
Het motto dat we hanteerde was, “Less is More”: Hoe kun je op een eenvoudige en snelle manier bij het slachtoffer komen en bevrijden. Iets wat nog niet zo bekend was bij de collega’s van Brazilië.

Het zijn zeer leervolle dagen geweest, zowel voor de collega’s van Brazilië als voor mij. Het is altijd leuk, zinvol en goed om eens in de keuken te kijken van een andere Brandweerkorps. Waar ook ter wereld

Volg Rifra ook via Facebook

Fotoalbum: Rescue Days Brazilie
Captan Muniz
 

Cursusinformatie

Rifra Instruction en Weber Rescue

weber rescue rifra instructions links

Een gouden combinatie


Lees verder weber test

Contact informatie

Ons adres:
Toscalaan 32
3438 CW Nieuwegein
U kunt ons bereiken via:
Tel: +31 (0)6 51 82 62 09
of via het contactformulier
knowledge is only powerfull when you share it

Laatste Fotoalbums

Rescue Days 2019 Nagaoka Japan

Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan Rescue Days 2019 Nagaoka Japan

Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A.

Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A. Gereedschapsinstructie voor het personeel van G.P.H.A.

Over Rifra Instructions

Rifra Instructions is vanaf 2007 actief op het gebied van de technische hulpverlening bij ongevallen met voertuigen.

Ons bedrijf werkt vanuit Nieuwegein door heel Nederland en daar buiten, als het gaat om scholing van onder andere brandweerpersoneel. Rifra Instructions staat onder leiding van Frans van Maurik. Vanaf 1986 is Frans van Maurik werkzaam bij de Brandweer Utrecht, nu Veiligheidsregio Utrecht.


2020 over rifra 

S5 Box

Login

Register

You need to enable user registration from User Manager/Options in the backend of Joomla before this module will activate.